מפת טוטם

כשאת אומרת טוטם למה את מתכוונת?

מהי מפת טוטם?

מפת טוטם היא כלי ללמידה אישית, שמקורו בתרבות האינדיאנית. בתהליך פתיחת המפה, האדם בוחר תישעה קלפי חיות אינדיאנים ("קלפי סגולה"), שכל אחד מהם מייצג איכויות מהותיות. בתהליך זה החיות מופיעות אחת אחת, קופצות, עפות, זוחלות וחומקות, מסתערות או מתייצבות בביישנות, דואות מעלינו, צוללות מתחתינו, שוחות סביבנו. כשתשע החיות, מיוצגות על ידי הקלפים, מונחות זו לצד זו מתגלה תמונה. מתוך התמונה תוכלו ללמוד על מסע החיים שלכם: -דרכי התמודדות עם תחומים שונים בחיים, דרך הפעולה שלנו, אופן הלמידה, איך מתקיים המפגש שלנו עם עולם החומר, הרוח, הרגש, אופן ההתמודדות שלנו עם מסגרות, כיצד אנו מתחילים דברים. – איך אנחנו חיים וחווים אינטימיות, עם עצמנו ועם הקרובים אלינו. -מה היעוד שלנו מאלו איכויות הוא מורכב ומה היא דרכנו לממש יעוד זה. – אלו איכויות יש בנו שמביאות אותנו למצבי קונפליקט פנימי ואלו כוחות מאזנים אנחנו מכילים בתוכנו. – מה הן המתנות אשר אנחנו נושאים עימנו בחיים אלה ונותנים מעצמנו דרכן לעולם. אלו שיעורי חיים אנו לומדים ובכך מגשימים את עצמנו בצורה מלאה יותר.

מתי פותחים מפת טוטם?

הסיבות לפתיחת מפת טוטם הן רבות ומגוונות: רצון להעמיק בעבודה פנימית, התלבטות בנוגע לצעד הבא, צורך במבט על תמונת החיים הכוללת, כל מקרה לגופו. מפת טוטם פותחים פעם בחיים. למרות שהיא נפתחת פעם אחת בלבד, היא דינאמית; יש בה תנועה, עומק והתפתחות. היא מחדדת ומזכירה לנו דברים שאנחנו יודעים, מגדירה אותם בצורה חדשה ונותנת זוית נוספת לנושאים שאנו עסוקים בהם בחיינו. חשוב לציין שבמפה אין התיחסות לקריאת העתיד. אנו יוצרים את מציאות חיינו בכל רגע! מפת טוטם פותחים לרוב אחרי גיל 18, כשהאדם מכיר את עצמו מספיק כדי לקיים דיאלוג עם התכנים שעולים. המפגש בו נפתחת המפה יכול להיות חד-פעמי, או להוות פתח לתהליך טיפולי. לעיתים קרובות אני מוצאת שמתאים לפתוח מפת טוטם בשלב מסויים בתהליך הטיפולי, כנדבך נוסף שמעמיק את העבודה.

מחוויותי האישיות…

במהלך 12 השנים האחרונות בעבודתי בארץ ובחו"ל, השתמשתי בכלי מרתק זה פעמים רבות ובכל פעם נשביתי בקסמו מחדש. ההיתבוננות על האדם דרך מפה זו היא עבורי כמו התבוננות על ריקוד חייו. יחד עם האנשים שיושבים מולי אני חווה שוב ושוב תחושות של הקלה ושמחה, המתלוות להבנה העמוקה לגבי השאלה "מי אני". כשהאיכויות מהן אנחנו מורכבים צפות ועולות דרך המפה, דברים יכולים לקבל תפנית. לעיתים נושאים מסוימים איתם אנו בקונפליקט מתמשך ביננו לבין עצמנו או ביננו לבין סביבתנו – נרגעים, אשמה מיותרת נעלמת. לעיתים אנו מבינים שחלק מאישיותנו, אותו רצינו לשנות, הוא אולי לא קל אבל לגמרי "שלנו", ויש הקלה מעצם הקבלה ומנוחה מהמאמץ לשנות את מה שהוא המהות והטבע שלנו. כמובן שגם האתגרים והשיעורים מתחדדים ואיתם האפשרות לשינוי.

אנשים רבים מתארים שההכרות עם המפה שלהם ועם המפה של אדם קרוב להם (בן-זוג/שותף ועוד) תרמה מאוד לקשר עם אותו אדם וגרמה להבנתו באור חדש.

איך ניתן ללמוד את הנושא?

לימוד פתיחת וקריאת מפות טוטם הוא נושא שמוקדש לו זמן רב בקורס ללימוד קלפי החיות. את הקורס אני מלמדת בקבוצות קטנות של מטפלים ומנחים מתחומים שונים וכן את המעוניינים בכלי להתפתחות אישית. לפרטים נוספים צרו קשר.

כתיבת תגובה